Budúcnosť DT a SDT

Dušan Konečný (02.07.2025, 11:35)
Veľakrát som počul, že vzhľadom na klesajúcu členskú základňu sú budúcnosť dlhé a super dlhé trate. No keď pozriem reálne čísla účasti a keď si k tomu pridám vlastné skúsenosti, som na pochybách.

Prvé Hille tento rok bolo v Bratislave veľmi ťažké, u nás na holubníku sme mali 50% straty, neprišli skúsené a dobre pripravené holuby. Keď pozerám predpoveď na nedeľu, druhé Hille nevyzerá byť o nič ľahšie. Tak opäť stojíme pred rozhodnutím, či poslať časť holubov na smrť, aby sme sa udržali v hlavnej klubovej a oblastnej súťaži.

Som jediný s takouto dilemou?
Radimír Sadlek (02.07.2025, 11:46)
Pán Konečný podľa môjho názoru tie skutočné kvalitné holuby na dlhé trate ktoré toto zvládnu má málokto pretože v dnešnej dobe len prekladať a prekladať už vadí vetrík nejaká prehánka po trase atď potom sa mnohí čudujú že keď chovajú z takýchto holubov príde ťažší závod s celá práca je preč trebalo by sa nad tým zamyslieť
Miroslav Gemery (02.07.2025, 12:20)
Dobry den prajem pan Konecny.

Tento tyzden je sviatok vsetkych holubarov v zapadnej casti Europy-pretek BARCELONA.

Kosovanie bolo v pondelok-30.6.2025.

Predpokladany start v piatok-4.7.2025 -podla pocasia.

Holuby stravia v prepravnom aute minimalne 4 dni aj noci.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

V skratke propozicie k preteku Hille:

Kosovanie -?????

Predpokladany start v nedelu 6.7.2025

Prichod auta na miesto startu najneskor v nedelu 6.7.2025 o 02:00 hod.

Holuby dorazia na miesto par hodin pred startom preteku!!!!

TO CO ROBIME PRI PREPRAVE HOLUBOV NA SLOVENSKU JE CHORE,CHORE A ESTE RAZ CHORE !!!!!!!






Rudolf Cisárik (02.07.2025, 12:29)
A to je dobre ? Aby holuby stravili v aute 4 dni a 4 noci ? To urcite zdrave nie je.
Jakub Dorinsky (02.07.2025, 13:21)
Pan Radimír Sadlek vas príspevok je veľmi vystizny a stručný. Par vetami ste popísali jadro problému. Mam taky istý názor na túto problematiku ako vy.
S pozdravom
Roman Nahalka (02.07.2025, 13:28)
Je veľa možností,dá sa aj skrátiť a odletieť,500,550km,na Slovensku sa tratí približne 50 000 holubov ročne, pomáhajme im, sú to živé bytosti.
Milan Blahovský (02.07.2025, 13:50)
Sčasti s vami súhlasím p.Gemery, len si treba ujasniť niektoré veci u nás a na "západe". Kým preteky ako je Barcelona či Montauban, Pau, Narbonne a pod. sú tradíciou a tá je posvätná, teda ich termíny, účastníci a vyhodnotenie, organizujú ich národné zväzy ( predpokladám, že riadia aj výber prepravcov a koordináciu dopravy), u nás je to záležitosť regiónov a funkcionárov, ktorí riadia dané regióny. Preprava je na úrovni OZ, teda poväčšine závislá od toho ako má prepravca voľno ( berte to s nadsádzkou ) a zaplatiť niekomu pobyt a diéty na 4-5 dní je pre tieto organizačné celky stratou. Hľadá sa cesta čo najrýchlejšieho zberu a najkratšieho zotrvania na mieste štartu a aj preto sa dostávame k situácii, že sa hľadá ideálny termín ( resp.prúdenie vetra ) . Hovoriť o nejakej tradícii miest a termínov je zbytočné, u nás sú nastavené zjazdami a teda každé 4 roky sa menia...
Pokiaľ to teda tak ostane aj v budúcnosti, tak nie som príliš optimista, že by sa niečo v tomto smere zmenilo. Súhlasím s názormi, že holuby ( ale aj vodiči ) si potrebujú po zvládnutí zberu a presune na miesto štartu dostatočne odpočinúť, pričom to vodiči majú o to jednoduchšie, že ich je možné po každom preteku vymeniť, ale naše holuby, ktoré sa poriadne vytrápia ak vôbec doletia , je veľmi náročné nahradiť. Toľko ich až na tých slovenských holubníkoch zase chovatelia nedržia. Ďalší detail, ktorý poznačuje organizáciu týchto pretekov, je ich počet a dvojtýždňový cyklus. Holubom, ktoré zvládli Hille či Grunberg alebo aj Neubrandenburg ( podstatne ľahší ako prvé spomenuté ) ostalo na prípravu cca 10 dní. Pri náročnosti ako bolo najmä Hille je to podľa mňa málo, najmä pre tie čo došli po % daného preteku. Poveternostné podmienky sú každým rokom náročnejšie najmä čo sa týka teplôt v týchto týždňoch a my si aj tak natlačíme do plánov 3, a ešte by sme chceli niektorí zvládnuť aj Berlin Inter, predsa je dôležité zberať body do MOZ...Toto je choré a toto likviduje holuby a s nimi aj DT u nás.
Nariadiť v propozíciach príchod na miesto štartu napr. 24 hodín pred ním by sa postretlo s odporom tých , čo spomínam vyššie. Riešenie ? Z môjho pohľadu určiť 2 miesta pre štart ( napr.Dortmund) - 750-1070 km , vyhodnotiť to v 3 pásmach ako máme Gothu - do 840 km , 840 - 930 km a nad 930 km určiť 2 termíny s 3-týždňovou pauzou( napr.29.6. a 20.7.) určiť prepravcu pod patronátom SZ a tak ako sme urobili nahlášky ( dobrovoľné ) pre preteky Berlin Inter nech sa chovatelia dobrovoľne rozhodnú či tam pôjdu. Iba tieto preteky dovoliť použiť pre MS SDT a pre MS DT použiť iba preteky OZ či regione v dlžke do 650 km napr.( ako to majú nemci napr.)
Keď už som spomenul Berlin inter tak je mesiac pred jeho realizáciou a stále nemáme predstavu ako sa bude organizovať, teda NS, časy, prepravné auto a pod...snáď sa to včas dozvieme. Máme zatiaľ iba nahlášky a aj to s jarnou predstavou, ktorá sa určite odlišuje od aktuálneho stavu či možnostiach na holubníkoch.
Roman Kukučka (02.07.2025, 21:00)
Pán Konečný mám presne takú istú dilemu ako vy. Letieť v nedeľu 6.7.25 Hille je naozaj poslať holuby na smrť. Chováme holuby na Dlhé trate niekoľko rokov a zníčime si ich vlastnou chamtivostou po prvých priečkach v OZ či regiónoch jedným pretekom. Ja si svoje holuby vážim a preto som sa rozhodol ich na tento pretek nenasadit.
Miroslav Gemery (02.07.2025, 23:01)
Prepacte ze reagujem tak neskoro-teraz som prisiel z prace.

Pan Blahovsky tak ako pise vyssie pan Konecny boli straty po preteku Hille okolo 50%.

Nasadenych bolo 3437 holubov od 444 chovatelov.

Ak sa z preteku Hille nevratilo len 1500 holubov tak si to spolu preratajme vsetci chovatelia:

-rodovy kruzok + cip -cca.2 eura.

1500x2=3000 eur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Financna strata 3000 eur a to uz nehovorim o inej hodnote kazdeho strateneho holuba pre chovatela.!!!!!!!!!

Pan Blahovsky cesta k co najrychlejsiemu zberu a najkratsiemu zotrvaniu na mieste startu vyhovuje vsetkym CHEMIKOM ktorych

je v nasom krasnom konicku privela!!!!

Pan Blahovsky k preteku Berlin:

Nikto nikoho nenuti na tento pretek nasadit holuby-kazdy clen sa rozhodne sam a SLOBODNE.

A pevne verim ze na Slovensku dodrzime rovnaky den nasadzovania holubov tak ako to bude v Rumunsku.



Peter VAVREK (03.07.2025, 08:39)
Pozdravujem nechcel som reagovat na tuto temu lebo viackrat som uz pisal o tejto teme ale moje postrehy navrhy nepadli na urodnu podu nevadi .
Pri DT a SDT ak je pretek v nedelu navrhujem zber holubov v piatok vo vecernych hodinach cca po 19 tej hod. kde uz pracujuci chovatelia su uz po praci doma zber holubov po NS v regione trva cca + - 3 hod.vodic auta ma pohodlny cas na prepavu a nie je v casovej tiesni aby dorazil na miesto startu ma cas na odpocinok.....a hlavne na osetrenie napajanie krmenie holubov ..a holuby maju cas na oddych pred startom minimalne 10 hod. pred realizovanym startom ,ci chceme alebo nie ale budeme nuteny k tomu pristupit uz v najblizsej dobe z dovodu kontroly karty vodica kde je jasny predpis o preprave a odpocinku vodicov .
Tak ako pise p.Blahovsky a potrvdzuje sa to uz kazdym rokom ze poveternostne podmienky sa menia teploty su vyssie ako v minulom obdobi a nasa planeta sa otepluje ....je cas prehodnotit aj zmeny v MS na nasledujuce obdobie

K zmenam k MS na nasledujuce obdobia odporucam sa inspirovat systemom ktory je v PL max 13-45 pretekov ziadny dvojpretek a ziadne koeficientove preteky a maraton Brusel ktori v PL je sviatkom holubarov ...nieco podobne pripravit aj na SK s podmienkou do MS ze sa ho musi zucastnit kazde OZ inak nebude mat narok byt vyhodnoteny v sutazi MS DT-SDT pretek napr.Dortmund pre cele SK ako napisal p.Blahovsky s terminom okolo 20.7. navrh


KT 2 preteky od 100-285 km
ST 5 pretekov od 285-400 km
DT 3-4 pretekov od 485-660 km ( 2 x 485-560 km 2x 560-660 km)
SDT 2 preteky od 700 +
1 pretek Narodny za učasti vsetkych OZ na SK

S pozdravom Letu zdar !!!
Peter VAVREK (03.07.2025, 08:42)
preklep 13-14 pretekov
Dušan Konečný (03.07.2025, 09:30)
Nemyslím si, že problém bol v preprave. Holuby sme nasadili v piatok večer, v aute sme mali aj jedného z členov, všetky prestávky na kŕmenie a napájanie boli dodržané a zdokumentované, auto bolo na mieste včas.

Za štandardnú 700ku považujem pretek, kde sú najlepšie holuby na krídlach 10-12 hodín a zvyšok sa dotiahne večer alebo v pondelok. Straty sú na úrovni 0-20%. Štandardnú 700ku zvládnu aj holuby, ktoré nie sú "skutočné kvalitné holuby na dlhé trate", ako píše p. Sadlek. Možno neumiestnia, ale nezomrú od vyčerpania. Ak máme odletieť v rámci plánu 3x700km a 3x500km, naša snaha by mala byť, aby tie preteky nešli do extrému a chovateľov s nižším počtom holubov sme nezlikvidovali v polke sezóny. Nie každý začína sezónu so 100 pretekármi.

V tomto prípade boli percentá do pondelka obeda, zvyšok sa doplazil v utorok a v stredu, ostatné holuby sú veľmi pravdepodobne mŕtve.

Nemyslím si, že je správne vedome vystavovať holuby takémuto riziku v rámci základného oblastného pretekového plánu ak dopredu vieme, že tie podmienky tomu naznačujú.

Pre chovateľov, ktorí preferujú extrém je tu napr. MDKS.
Luhový Miroslav (03.07.2025, 09:33)
Ešte si počkajme na shmu,možno rozhodnú aj za nás....
František Dohňanský (03.07.2025, 10:49)
Nerozumiem tomu, kto dal pokyn zmeniť pretek Hille, ktorý lietame už 5 rokov, na pretek Altenglan 3 dni pred štartom? Holubom sa vôbec neuľahčí dolet, iba BA to má o 30 km menej a PB o 30 km viac. Je to NP ktorý schvaľuje a riadi SZ CHPH. Môže niekto kompetentný vysvetliť dôvody zmeny?
Milan Blahovský (03.07.2025, 10:57)
" Na základe nepriaznivej predpovede počasia v severnej časti Nemecka ( silný protivietor a horúco ) na nasledujúci víkend, sa zástupcovia OZ - účastníci v pôsobnosti R11 dohodli na zmene miesta štartu národného preteku. Miestom spoločného štartu dňa 6.7.2025 namiesto obce Hille bude obec Altenglan, Modellflugplatz, súradnice N : 49 / 33 / 41,20 , E : 7 / 29 / 3,10 "


Na základe tohoto vášho dohovoru, sa prezídium rozhodlo vyhovieť tejto aktivite a rešpektuje dohodu R11 - teda 11 OZ, ktoré sa podieľajú na organizácii ( účasti ) v tomto preteku. Je v tom niečo nepochopiteľné, ak sa urobia ústretové kroky ? Alebo si máme klásť polená pod nohy, len aby neutrpelo niekoho ego ? Ako mnohokrát predtým sa robí niečo pre holuby a nie pre modré oči chovateľov...
Jozef Jakubcak (03.07.2025, 10:59)
P. Konečný každý pretek na dlhých tratiach ak nepomôže vietor alebo stabilné počasie je riziko treba k tomu samozrejme aby holuby mali správnu prípravu a genetiku.Vase holuby sú prepracované ako sa patrí na dnešnú dobu čo je nezanedbateľné.My na východe vozíme cest vynimkam na vytvoroch porevolucnych majstrov.Kanalicacna rúra 125 koleno ako nenútena ventilácia na streche napájacky ani komentovať nebudem....Jaro Seliga robí čo môže dúfam že sa neurazi ale teraz už nepomôže vietor.Nechcem aby si niekto myslel že chcem len kritizovat.Precital som si propozície ktoré vydal SZ mali by platiť pre všetkých prepravcov na DT.Chybaju mi tam len prísnejšie kritériá na kvalitu prepravy napr. aby mal nútenú ventiláciu a centrálne napájanie alebo aspoň dostatočne zásobníky na vodu.Ak teraz v tej horúčave nás prepravca bude nútený dlhšie štát na mieste niekde na slnku v kolóne tak je vymaľované ...
Pozdravujem prajem Letu zdar.
Jozef Jakubcak (03.07.2025, 11:03)
Počítač mi prerobil slovo prepravované na prepracované....

Pre účasť v diskusii je potrebné prihlásenie

Zmeny boli uložené