Pretekové sezóny v posledných rokoch a budúcnosť

Milan Blahovský (18.08.2021, 08:53)
Máme za sebou ďalšiu pretekovú sezónu starých holubov a niektorí z nás sa už nevedia dočkať pretekov mláďat a naplno cvičia nádeje na holubníkoch. Na poslednom zasadnutí prezídia som ako predseda Športovej komisie mal zhodnotiť priebeh pretekovej sezóny a jednotlivých súťaží v nej. Skúsim to teda stručne v tomto príspevku.
- druhá sezóna po sebe ovplyvnená "Covid" opatreniami navyše v niektorých lokalitách ohrozená výskytom vtáčej chrípky.
- ďalšia sezóna skomplikovaná výkyvmi počasia a nárastom extrémnych teplôt v letných mesiacoch.
- ďalšia sezóna, v ktorej sa rozšíril okruh oblastných združení, ktoré ju predčasne ukončili - teda nedolietali svoje pretekové plány, ktoré si pred ňou stanovili.
- ďalšia sezóna, kedy je ohrozená výstavnícka a organizačná činnosť ( výročné schôdze ZO, OZ, oblastné konferencie, zasadnutia prezídia či Valného zhromaždenia a Zjazdu).
Chovatelia vyčerpaní, holubníky zdecimované, funkcionári znechutení, budúcnosť neistá.
" Čo s tým a ako ďalej ? " - som sa pýtal sám seba , prítomných kolegov a touto cestou aj vás . Má zmysel hnať sa za pomyselnými olympijskými či výstavnými métami ? Má väčšina členov ešte silu , chuť či finančné zabezpečenie na zvládnutie náročných sezón ?
Na Slovensku je aktuálne 35 OZ, z nich 8 - teda viac ako 20 % nedolietalo sezónu - zrušilo posledné preteky.
Dal som si do kalkulačky pár údajov. Na prvý pretek nasadilo na celom Slovensku spolu 2356 chovateľov. Na poslednú strednú trať to bolo 1312 chovateľov ( 56%) a na poslednú SDT ( niekde iba DT ) to bolo 751 chovateľov čo činí približne 32 % tých čo sezónu aj začali.
Kde a kedy skončili zvyšných 68 % . Čo spôsobuje takýto výrazny prepad ? Pokiaľ by som sa pustil do počtov nasadených holubov na prvý a posledný pretek napríklad na dlhej trati tak je asi pomer ešte výraznejší. Možno si niekto nájde čas a chuť to prerátať.
Výsledkom môjho pohľadu na realitu je , že si režeme pomaly , ale isto konár pod sebou . Preč sú časy kedy sme mali silu a možnosti realizovať peteky každý víkend pomaly aj tri, preč sú časy kedy sa nás v NS strediskách schádzalo viac ako desať na posledný pretek a zrejme preč sú časy kedy sme sa mohli spoločne stretnúť pri celoštátnej či oblastnej výstave. Pritom ani jednému z nás rokov neubúda, ale naopak . Snáď nie som až prílišný pesimista, ale ružovo to nevidím...
Peter Turek (19.08.2021, 06:45)
Veľká téma.Zrejme preč sú časy kedy sme sa mohli spoločne stretnúť pri celoštátnej či oblastnej výstave.Táto veta nech je mementom pre všetkých naivných a ľahostajných,netýka sa iba holubárstva...
Miroslav Vidhold (19.08.2021, 13:59)
Zväz by mal prehodnotiť svoje dokumenty a stať sa "skutočným" organizátorom národných pretekov,nie len na papieri.NP sú a mali by byť tradíciou a hrdosťou chovateľa, nie "koeficientovým a kilometrovým "problémom preteku OZ -tiek,pretože všetci chcú mať dobre že nie 701 km! Kde sú časy,keď nebol problém rozpätia preteku 200km a leteli ho všetci až po východ / Kolín n/R cez 9,000 holubov,Koblenz to isté/ Nejde a nesmie tu ísť o kilometre,pretože toto je záhubou masovosti,čiže zúčastneného počtu holubov a chovateľov.Zväz musí nastaviť také pravidlá,aby nikto nemohol "kľučkovať",ako mu "vyhovuje"/ ked si to niekto mylne myslí/ a nedopustiť naďalej dehonestáciu NP určením min. počtu zúčastnených OZ a 2,000 holubov..To nie sú NP ! Jedinou schodnou cestou,ako zdvihnúť počty a záujem o NP,je nedovoliť drobenie a organizovať NP na súčasnej báze. Slovensko by malo mať max.2 možnosti rozdelenia pre účasť OZ-tiek na NP.Jedna je západ po stred SK a východ.Samozrejme prelínanie a záujem jednotlivcov pre nasadenie s východom,či západom na "ich NP" musí byť toho súčasťou ,taktiež km pásma.Myslím si,že taktiež koordinácia prepravy je potrebná,je dôležité mať kvalitných prepravcov na dlhé preteky s potrebou kŕmenia a napájania holubov a nie preferovať "rýchlu" prepravu a doslova po 1000km trase doslova "vysypať" holuby na štarte.Mnohí organizátori v jednotlivých OZ si toto takto myslia,že aj preteky na dlhé trate majú mať takúto prepravu.Je to veľkým omylom ! Ukáže sa to vždy vtedy,keď príde k ťažkému priebehu preteku za teplého počasia s protivetrom..Dochádza v tom prípade k zbytočným stratám aj skúsených holubov.Môj názor na prepravu na preteky nad 700 km je založený na zbere holubov 2 dni pred štartom pretekov.Niekto povie,že prečo,je to viac peňazí pre vodičov resp.sprievodcu...Áno pokial ide na štart 10 vozidiel je to 20 ľudí,ktorých platíme cca 3 dni,ale ked idú 2-3 vozidlá s veľlkou kapacitou,tak len 4 resp.6 platených ľudí...Holuby potrebujú po tak dlhom presune na štart aj regenerovať a nie byť "vysypané" 2-3 hodiny po dorazení na miesto štartu.Neviem prečo všetci berú BE.NL,DV za svoje vzory v kvalite holubov a všetci ich tam nakupujú..? Kvalitný genetický materiál vie dať svoje výsledky hlavne vtedy,keď sa oň aj adekvátne postaráme.V týchto "vzorových"krajinách nikto nevysýpa" holuby tak ako sa to robíme my.Zber trvá aj 3 až 4dni pred štartom.Základom je,aby bolo o holuba,ktorý má urobiť dobrý výsledok z takéhoto preteku,dobre postarané počas prepravy a na mieste štartu.Na mieste štartu by holuby mali byť minimálne 12 hodín pred vypustením,podaná im voda a kŕmenie.Tým zregenerujú po preprave a aspoň z časti sa im stratená energia dopravou vráti.Takto to funguje aj v susednom Maďarsku...Nemajme holuby len ako "otrokov" nášho času.Pri preprave holubov s autami s väčšou kapacitou budú určite nižšie náklady na jedného holuba a vráti sa nám to menšími stratami holubov,väčšou konkurenciou a kvalitou holubov na NP.
Stanislav Matuška (19.08.2021, 19:48)
Já přidám jen malou poznámku k odpočinku holubů před startem. Náš OLR Talent Quatro je zařazený do Mezinárodního mistrovství FCI. V pravidlech máme důrazné doporučení na to, abychom byli před vypuštěním holoubat na místě startu v dostatečném časovém předstihu. Ve zkratce - co 100 km vzdálenosti, to 1 hodina klidu před startem. V neděli budeme s největší pravděpodobností pouštět 300 km trať z Maďarska, takže tam budou holoubata odpočívat tři hodiny před startem. Plánujeme start zhruba v 6:30 hodin, na místě tedy musíme být ve 3:30 hodin. Před velkým NP je pak 12-ti hodinový relax pro holuby určitě velkým přínosem. A to se odrazí na lepším doletu.
Milan Blahovský (19.08.2021, 20:16)
KDTVR Šariš prepravované autom OZ Spiš na preteky nad 700 km :
- zber piatok od 15:00 do 23:00 hod - ( 6 OZ )
- prvé napájanie holubov- 30 minút - sobota 9:00 hod. cca 500 km po výjazde z posledného NS
- sobota 16:30 -17:00 hod príchod na miesto štartu - krmenie a napájanie cca 1,5 hod.
- nedeľa ráno štart
V prípade normálneho počasia bezproblémový dolet holubov. V prípade náročnejších podmienok ukončenie preteku druhý deň ráno cca o 8:00 hod. To bol teda vývoj za posledné 2 roky. Tiež vidíme, že oddych a príprava holubov ešte počas dopravy a na mieste štartu má niečo do seba.
Môj príspevok však nie je o organizácii pretekov na SDT ale o celkovom stave a vývoji pretekovej sezóny za posledné roky. Zrejme ale to je téma oveľa náročnejšia ako oznamy o ukončení dražby či nadávky na zlodejov čípov ...




ROMAN NAHALKA-Romannasport (19.08.2021, 20:31)
Prečítal som si odpovede na prvotnú tému, ale akosik som v nich nenašiel odpoveď. Tak moja je takáto. Skrátiť preteky na 12.Zacat pretekať po 20.maji,preteky na severe OZ koncom apríla a začiatkom mája je kŕmenie dravcov, pre ročné katastrofálne. Znížiť bodovacie série napr. ST 20/7., DT 7/4.Pospajat OZ spolu, napr. OZ Martin, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Prievidza, tak, ako bolo kedysi. Byt majstrom stak veľkého počtu už niečo ukazuje. Tím pádom mi vychádzajú menšie náklady na celú sezónu aj chovanie menšieho počtu holubov, a verím, že sa znížia aj celkové straty u chovateľa.
Jaroslav Benka (19.08.2021, 21:38)
Páni toto už bolo dávno zmapované za socializmu - a demokracia čo urobila s Oblastnými združeniami - len ich rozbiť lebo každý chcel biť majster a takto to teraz vizerá. Začali sa tu presadzovať jednotlivci s finančnými prostriedkami a biť za každú cenu vpred zato,že si nakúpili drahé holuby a každý rok meniť trate a žať úspech a narušovať atmosféru medzi chovateľmi. Tých 20 r. demokracie nič dobré neprinieslo len narušené vzťahy ktoré trvajú aj dnes. Neplačme nad rozliatym mliekom môžme si sami zato.
Zlata soc. cesta dobré vzťahy,jednania ,kamaráctva od Č. nad Tisou až po Aš.
Peter VAVREK (20.08.2021, 10:11)
Do budúcna treba sa pozrieť aj na variant PL a zobrať si stoho ponaučenie alebo..... max.14 pretekov do všetkých kategórií plnia všetky podmienky majú to dlhodobo zaužívané a funguje to u nás na Slovensku je potrebné napr.pozmeniť podmienky MS tak aby tejto súťaže sa mohlo zúčastniť čo najviac chovateľov alee ..... treba zahodiť všetky..... staré hriechy za chrbát a nabrať nový smer pretekania .....je to ... na dlhú diskusiu pravdepodobne
Ján Skaličan (20.08.2021, 16:32)
Nevieme ako to bude s pandémiou, preto OZ Martin bude mať konferenciu 29.8.2021. Hlavnou témou bude aj skrátenie pretekov. Myslím si určite, že treba niečo z pretekového plánu okresať, ale musí to byť urobené s citom, aby holuby v olympijských kategóriách neboli odpísané už pred sezónou . Pokiaľ slovenský zväz alebo FCI niečo nezmení, bude to ťažké. Milan presne je to tak, ako si to napísal v prvom príspevku, ale v zimných mesiacoch akosi chovatelia na všetko zabudnú a všetko ostane po starom.
Ján Bučo (23.08.2021, 15:00)
Pozdravujem priatelia,
Dôvodov, ktoré popísal Milan vyššie vidím hneď niekoľko.
1. Zmena počasia a náročné poveternostné podmienky pri doletoch. Horúčavy, búrky, supercely, vietor.
2. Náročnosť pretekovej sezóny a nároky modernej rodiny. Často ide o nezlučiteľné veci. 2 - 3 košovania za týždeň sú pre človeka, ktorý má rodinu takmer neúnosné. Kedysi bola nedeľa dňom pretekov a zväčša otec rodiny sedel na dvore, čakal holuby, deti lietali okolo neho a polovička varila obed. Neboli také možnosti cestovania, rodiny žili skôr usadnutým spôsobom. Dnes, ešte je len utorok a manželka už vymýšľa čo sa bude robiť v nedeľu a kde sa pôjde (aspoň u mňa je to tak). A nezabúdajme, že kedysi bývala pre väčšinu národa nedeľa dňom pracovného pokoja. Dnes sa chodí do roboty ako keby bol bežný deň.
3. Čakanie holubov. To je dnes výsada už pomaly len pre dôchodcov. Kvôli počasiu sa preteky prekladajú takmer každý týždeň a na čakanie aby si človek bral dovolenku. A to nehovorím o dovolenke na košovanie keď sa preloží povedzme na piatok.
4. Tlak na výkon, rýchlosť, počet pretekov. Holub je len zviera a my by sme na ňom orali ako o život. Urobili sme preteky zo 100 km vzdialenosti, ale pre holuby sú náročné porovnateľne s 300 km, pretože doba transportu v aute je takmer totožná a líšia sa len dĺžkou letu. Staré a pomalé vytrvalé holuby sme povyradzovali a nahradili ich modernými atlétmi. To ja samozrejme prirodzený vývoj, ale bohužiaľ stratili sme cenné vlastnosti tých slimákov, ako bolo železné zdravie a láska k domovu, hniezdu a bojové srdce.
5. Stav plemena poštový holub. Čo si budeme nahovárať. Každé plemeno raz dosiahne svoj genetický vrchol a potom už len degraduje. Jasný príklade je nemecký ovčiak. Kúpite šteniatko s perfektnými RTG, krásne, zdravé a ani sa nenazdáte a ťahá za sebou nohy, alebo niečo naň vlezie. My holubiari vkrvňujeme, mixujeme, prelivame krvi, ale všetko sú to tie isté poštové holuby. Keď mrknem na hocijakú dražbu na Slovensku, kto predáva Chytila, je tam určite tá 289 či 298. Plemeno poštový holub je prešľachtené a to sa tak ľahko nenapraví.
6. Všeobecné zdravie plemena. To asi ani nemusím rozvádzať. Ešte sú len na hniezde a už do nich valíme. 6 - 10 x do roka antibiotiká, všetky možné lechtvary na rýchlosť, na formu, na dýchačky, na srdce, na pečeň, na očistu, na tricho, na kokci, na črevá, no proste na všetko. Je jasné, že len perfektne zdravý jedinec môže zvládnuť takú porciu pretekov, ale ruku na srdce, aj kôň by mal dosť.
7. Dravce a všetko okolo. Môj príklad: Rok 2021, 75 odchovaných mladých = 38 v holubníku. A to ešte čakám koľko si vezme adeno.
Povedzme si to na rovinu priatelia. Tento šport je pre ľudí "v balíku" so silou mládencov a voľným časom dôchodcov.
Pevne verím, že ešte pár rokov to celé vydrží, ale výhľadovo so budúcnosti som absolútny skeptik. Počítam, že o pár desiatok rokov budeme ako letúnkari, jeden v okrese.
Pane Bože, daj aby som sa mýlil.
Letu Zdar!
Jano Bučo

Pre účasť v diskusii je potrebné prihlásenie

Zmeny boli uložené